شامپو تخم مرغ صحت
  • اطلاعات محصول
  • مواد تشکیل دهنده
  • اسرار طبیعت
  • تیزر تبلیغاتی

شامپو تخم مرغ صحت، حاوی عصاره تخم مرغ و گلیسرین است. عصاره تخم مرغ، چربی‌های مورد نیاز برای رشد سلول‌های پوست را داراست و موجب نرمی و لطافت پوست و موی سر می‌شود.

  • تقویت‌کننده‌ای بسيار عالي برای مو و پوست سر
  • با داشتن آلبومین، موها را براق و شفاف می‌کند
  • موهای آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشد
  • مناسب براي انواع مو

حجم تعداد در کارتن شامپو تخم مرغ صحت
۳۰۰ گرمی ۲۴
عصاره تخم‌مرغ گليسرين EDTA
سديم لوريل اتر سولفات کوکونات فتي اسيد دي اتانول آميد سديم كلرايد
اسيد سيتريک كوكاميدوپروپيل بتائين پروپيلن گليكول
سديم لوريل اتر سولفات صدفي اسانس مجاز آرايشي و بهداشتي آب
مواد تشکيل دهنده شامپو تخم مرغي صحت

شامپو تخم مرغ صحت شامپو گیاهی

تخم مرغ

خواص، تركیبات و اجزاء تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری بوده و می تواند به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.


ارزش انرژی زایی تخم مرغ

یك عدد تخم مرغ متوسط، 76 كیلوكالری انرژی دارد و مصرف روزانه یك عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز انرژی یك مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یك زن بالغ را تأمین می كند.


پروتئین

تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است. ارزش بیولوژیكی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ حاوی تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد. بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی كه از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تكمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.

در نمودارهای ارزیابی كیفیت پروتئین موجود در موادغذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی 100 قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می شود.


ویتامین‌ها

تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارا می‌باشد. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A بوده، ویتامین D و ویتامین E نیز به مقدار كمتر در تخم‌مرغ موجود است.


املاح

تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینكه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد كه ید برای ساخت هورمون‌های تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم می باشند.

املاح مهم دیگری كه در تخم مرغ وجود دارند شامل: روی، سلنیم، آهن و كلسیم می باشند.

روی باعث بهبود زخم، بلوغ و بهبود رشد شده و عفونت را از بین می برد.

سلنیم نیز یكی از آنتی اكسیدان های مهم بوده كه باعث می‌شود رادیكال های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی‌ها در بدن از بین بروند. سلنیم می تواند بر علیه عوامل ایجادكننده سرطان نقش بسزایی داشته باشد.

كلسیم نیز برای عملكرد بهتر سیستم عصبی، رشد بهتر استخوان ها و استحكام آنها لازم است.

آهن یكی از اجزاء اصلی و حیاتی گلبول های قرمز خون است.


چربی ها

10.8 درصد تخم مرغ را چربی تشكیل می دهد كه بیشتر آن در زرده بوده و كمتر از 0.05 درصد آن در سفیده موجود است. بر اساس تحقیقات، 11 درصد اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اسیدهای چرب غیراشباع پلی( با چند باند دوگانه)، 44 درصد از نوع اسیدهای چرب غیراشباع مونو( با یك باند دوگانه) و 29 درصد از نوع اسیدهای چرب اشباع است.


كلسترول

كلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می باشند كه برای ساختمان و عملكرد سلول‌های بدن ضروری هستند. كلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول‌های بدن را حفظ نموده و بعنوان یكی از اجزاء تشكیل دهنده مواد چربی بدن، باعث نرمی پوست می شوند.

نكته قابل توجه اینكه وجود مواد چربی در تخم مرغ نرمی و لطافت پوست و موی سر را بدنبال دارد.

كلسترول برای تولید هورمون های جنسی، كورتیزول( هورمون غدد فوق كلیوی)، ویتامین D و نمكهای صفراوی در بدن لازم است. براساس اطلاعات حاصله از آخرین تحقیقات به عمل آمده توسط انجمن قلب امریکا، کمیسیون بین المللی تخم مرغ و دانشگاه آریزونا مشخص شده است که کلسترول دریافتی از راه غذا و کلسترول موجود در خون با هم یکی نیستند به عبارت دیگر کلسترول موجود در غذای مصرفی به طور خودکار به کلسترول خون افزوده نمی شود قسمت اعظم کلسترول خون در داخل بدن سنتز می شود.

به موازات افزایش میزان کلسترول دریافتی از غذا، میزان سنتز کلسترول در بدن کاهش می یابد که این روند به تثبیت وضعیت کلسترول پلاسما کمک می کند لازم به ذکراست که چربیهای اشباع شده موجود در غذا بیشترین تاثیر را بر روی سطح کلسترول خون می گذارند و دراین بین کلسترول غذا نقشی نداشته و طبیعی است وقتی که چربیهای اشباع نشده جایگزین چربیهای اشباع شده شوند، کلسترول خون پایین می آید.

نکته قابل توجه آن است که قسمت اعظم چربیهای موجود در زرده تخم مرغ ،از نوع غیراشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول ندارند.

لسیتین نیز در انتقال چربی خون و در متابولیسم كلسترول نقش دارد. با توجه به مطلب بالا و مطالعات گوناگونی كه در این زمینه انجام شده است، می توان به ارزش غذایی تخم مرغ به عنوان منبع غنی پروتئین و نیز سایر املاح و ویتامین‌ها پی برد.

به خصوص در دو گروه از افراد كه نیاز به پروتئین بیشتری در برنامه غذایی روزانه‌شان دارند، مصرف تخم مرغ بیشتر لازم است:

  1. در ورزشكاران كه نیاز به افزایش عضلات دارند.
  2. در كودكان و نوجوانان كه در سن رشد هستند.

برای كودكان از 9 ماهگی تا 1 سالگی: یك زرده كامل تخم مرغ یك روز در میان و از 2 سالگی به بعد براساس میل كودك 6-5 تخم مرغ در هفته مجاز است.

افراد بالغ نیز مجاز به مصرف 4-3 عدد تخم مرغ در هفته هستند.

حتی در افرادی كه كلسترول خونشان بالاست نبایستی مصرف تخم مرغ را قطع كرد و این افراد می توانند 3-2 عدد در هفته دریافت كنند.

زیرا با كاهش دریافت كلسترول از طریق غذا ، سنتز داخلی كلسترول در بدن افزایش یافته و حتی ممكن است بیشتر از قبل شود. نكته قابل توجه این است كه بیشتر چربی های موجود در تخم مرغ از نوع غیر اشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش كلسترول خون ندارند.

 

اجزاء تشکیل دهنده تخم مرغ:

پوسته (12-9%)، سفیده (63-60%) و زرده (33-30%) از تخم مرغ را تشکیل داده اند.

تخم مرغ از (65% ) آب،(11.8%) پروتئین، (11 %) چربی (لیپید) و (11.7%) خاکستر تشکیل یافته است.

پوسته(SHELL): پوسته آهکی بوده و از بافتی ناهموار و دانه دانه برخوردار است. پوسته از 17-7 هزار روزنه میکروسکوپی پوشیده شده است. پوسته یک غشاء نیمه تراوا میباشد که اجازه میدهد دی اکسید کربن و رطوبت از طریق منافذ ریز به بیرون تخم مرغ و هوا به داخل آن راه یابد. پوسته دارای یک لایه پوششی محافظت کننده بنام کوتیکول است که به عنوان یک سد دفاعی تخم مرغ را از ورود میکروارگانیسمهای بیماریزا و گرد و غبار مصون ساخته و در تازه ماندن تخم مرغ نقش بسزایی ایفا میکند. استحکام پوسته به جیره غذایی مرغ بستگی داشته به ویژه میزان کلسیم، فسفر و ویتامین D دریافتی. ضخامت پوسته به نژاد، سایز و سن مرغ بستگی دارد. هر قدر سن مرغ بالاتر باشد، سایز تخم مرغ نیز بزرگتر خواهد بود اما پوسته نازکتر خواهد شد.

  • نکته: پوسته 12-9 درصد وزن کل تخم مرغ را تشکیل میدهد.
  • نکته: پوسته نخستین سد دفاعی تخم مرغ در برابر عفونت باکتریایی میباشد.
  • نکته: تا قبل از استفاده از تخم مرغ از شستن آن خودداری کنید، چراکه پوشش محافظ آن حلال در آب بوده و براحتی با شستن پاک میشود و تخم مرغ در معرض فساد قرار خواهد گرفت.
  • نکته: تخم مرغها را بایستی در بسته های مخصوص خودشان و یا در ظروف دربسته نگهداری کرد. چراکه بو و طعم مواد غذایی میتواند از طریق روزنه های پوسته وارد تخم مرغ گردید.
  • نکته: ترکیبات پوسته شامل 94% کربنات کلسیم، 1% کربنات منیزیوم، 1% فسفات کلسیم و 4% مواد آلی و ویتامین D میباشد. علت تفاوت رنگ در پوسته چیست؟

رنـگ پـوسته تخم مرغ به نژاد مرغ هـای تـخـمـگذار بستگی داشته و از سفید تا قهوه ای پر رنگ متغیر است. در تخم مرغهای قهوه ای و سفید رنگ از لحاظ ارزش تغذیه ای و طعم هیچگونه تفاوتی وجود ندارد.

غشاهای درونی و بیرونی (INNER AND OUTER MEMBRANES): میان پوسته و سفیده قرار گرفته اند. این دو غشاء شفاف پروتئینی یک سد دفاعی در برابر هجوم باکتریها فراهم می آورند. جنس این دو غشاء عمدتاً از کرآتین می باشد.

اتاقک هوایی (AIR CELL): یک محفظه میان تهی بین سفیده و پوسته بوده که در انتهای پهن تر تخم مرغ واقع شده است. هنگامی که تخم مرغ از شکم مرغ خارج میگردد گرم است، اما پس از سرد شدن محتویات داخل آن منقبض گشته و غشاء داخلی از غشاء خارجی فاصله میگیرد. و اینگونه اتاقک هوایی شکل میگیرد. سایز سلول هوایی در درجه بندی تخم مرغ تعیین کننده میباشد. هر چه کیسه هوایی کوچکتر باشد درجه مرغوبیت تخم مرغ بالاتر خواهد بود. هر قدر تخم مرغ کهنه تر باشد و از زمان تخم گذاری زمان بیشتری گذشته باشد، رطوبت و دی اکسید کربن بیشتری از روزنه های پوسته خارج گردیده و هوا جایگزین آن میگردد که باعث حجیم تر شدن کیسه هوایی میشود. اتاقک هوایی در تخم مرغهای خیلی کهنه بصورت شناور در می آید. وظیفه اتاقک هوایی فراهم آوردن اکسیژن برای جوجه پیش از شکستن تخم میباشد.

سفیده و یا آلبومین (ALBUMIN): این بخش (67%) 2/3 از وزن مایعات تخم مرغ راتشکیل میدهد. سفیده تخم مرغ 50% پروتئین کل تخم مرغ را تشکیل میدهد. سفیده از چهار لایه با ضخامتهای متفاوت تشکیل یافته است. اما در کل میتوان سفیده را به دو لایه غلیظ درونی (57%) که چسبناک و یک لایه رقیق بیرونی (23%) که آبکی است، تقسیم کرد.

  • نکته: سفیده تازه سفت وبا قوام بوده اما سفیده کهنه شل و آبکی میباشد. سفیده خام به دلیل وجود گلیکوپروتئین آویدین در معده قابل هضم نمی باشد. همچنین این پروتئین از جذب ویتامین بیوتین جلوگیری میکند. پختن تخم مرغ این پروتئین را خنثی میکند. ته رنگ زرد و یا سبز رنگ قابل رویت در سفیده تخم مرغ نشانه وجود ریبوفلاوین(B2) در آن است.

PH سفیده تازه 7.9 میباشد که با گذشت زمان و با خروج دی اکسید کربن PH افزایش می یابد.

کدری آلبومین نشانه تازگی تخم مرغ است. این کدری در اثر وجود دی اکسید کربن در سفیده میباشد که فرصت خارج شدن پیدا نکرده است. هر چه تخم مرغ کهنه تر باشد دی اکسید کربن بیشتری از آن خارج گردیده و سفیده شفاف تر میگردد. وظیفه سفیده محافظت از زرده تخم مرغ و تامین غذای اضافی برای رشد نطفه میباشد.

ترکیبات سفیده شامل 90% آب، 10% پروتئین،0.03% چربی، 1% کربوهیدرات و 0.5% خاکستر.

در سفیده ریبوفلاوین، نیاسین، پتاسیم، سدیم، سولفور، منیزیوم و کلر نیز موجود است. پروتئینهای سفیده شامل:

  • (54%) VALBUMIN
  • (12%) CONALLBUMIN
  • (12%) OVAMUCOID
  • OVOMUCIN
  • LYSOZYME
  • AVIDIN
  • OVOGLOBULIN
  • FLAVOPROTEINS

زرده(YOLK): زرده (33%)1/3 وزن تخم مرغ(غیر از پوسته) را تشکیل می دهـد.50 % پروتئین تخم مرغ در زرده موجود میباشد. وظیفه زرده فراهم ساختن ذخیره غذای مورد نیاز رشد جنین میباشد.

ترکیبات زرده شامل 50% آب، 17% پروتئین (فسفوپروتئین و لیپوپروتئین)، 32% لیپید (فسفولیپید لسیتین(25%)، تری گلیسریدها(75%)، کلسترول

در زرده آهن، کلسیم، فسفر، روی، ید، مس، منگنز، ویتامینهای محلول در چربی(A,D,E.K)، ویتامینهای بیوتین، کولین، فولیک اسید، اینوسیتول، پانتوتنیک اسید، پیروکسیدین،B12 نیز موجود میباشد.

ویتامینهای محلول در چربی تنها در زرده یافت میشوند.

لسیتین یک عامل امولسیون کننده بوده و موجب تثبیت و پایدار نگاه داشتن ترکیبات روغن و آب میگردد.

تمام چربیها و کلسترول در زرده تخم مرغ موجود میباشند. سفیده فاقد چربی و کلسترول است. زرده از آب کمتر و ویتامین بیشتری نسبت به سفیده برخوردار است. ارزش تغذیه ای زرده بالاتر از سفیده است.

فلز روی فقط در زرده موجود است. نمک نیز عمدتاً در سفیده وجود دارد.

غشاء پوشاننده زرده ویتلین (VITELLINE) نام دارد که از پخش شدن زرده جلوگیری کرده و زرده را در برمیگیرد. با گذشت زمان این غشاء شکننده گردیده و هنگام شکستن تخم مرغ زرده فرم (گرد) قوام دار خود را از دست داده و در ظرف پخش میگردد.

PH زرده 6 میباشد که همواره ثابت است.

زرده نیز از چندین لایه تیره وروشن تشکیل یافته است اما با چشم قابل رویت نیست. زرده یک تخم مرغ بزرگ 25 کیلو ژول کالری دارد. یک تخم مرغ بزرگ حاوی 213 میلی گرم کلسترول میباشد. میزان مجاز دریافت روزانه کلسترول برای افراد سالم 300 میلی گرم در روز وبرای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی -عروقی، با کلسترول و یا فشار خون بالا 200 میلی گرم در روز میباشد.

رنگدانه های زرده به خاطر وجود گزانتوفیلهای(XANTHOPHYLLS) لوتئین(LUTEIN) و زآگزانتین(ZEAZANTHIN) میباشد.

  • نکته: برخی اوقات پس از آب پز کردن تخم مرغ یک حلقه سبز رنگ بدور زرده شکل میگیرد. این حلقه به خاطر واکنش آهن موجود در زرده و سولفور موجود در سفیده میباشد که تشکیل سولفید آهن را داده اند. علت آن پختن بیش از حد و یا وجود آهن زیاد در آب پخت میباشد. آب پز کردن تخم مرغ در حرارت و زمان پخت مناسب و سرد کردن فوری تخم مرغها (با قرار دادن آنها درون آب سرد) پس از پخته شدن از تشکیل این حلقه سبز رنگ جلوگیری می کند.
  • نکته: لکه های خون(BLOOD SPOT) که در زرده یافت میگردد به علت پاره شدن عروق خونی در زرده طی شکل گیری تخم پدید می آیند. مصرف این لکه های خون هیچگونه ضرری نداشته و میتوان آنها را با نوک چاقو برداشت. وجود لکه های خون نشانه تازگی تخم مرغ است. با گذشت زمان زرده از سفیده آب جذب کرده و باعث رقیق شدن و ناپدید شدن این لکه ها میگردد.این لکه های خون تنها در یک درصد تخم مرغها مشاهده میشود.
  • شامپو سدر صحت
  • شامپو حنا صحت
  • شامپو بابونه صحت
  • شامپو مورد صحت
  • شامپو سیر صحت
  • شامپو کتیرا صحت
  • شامپو نعنا صحت
  • شامپو زیتون صحت شامپو گیاهی
  • شامپو نارگیل صحت شامپو گیاهی
  • شامپو بادام صحت شامپو گیاهی
  • شامپو تخم مرغ صحت
  • شامپو پروتئین صحت
  • شامپو جوانه گندم صحت
  • شامپو شیر صحت
  • شامپو ضد شوره صحت شامپو گیاهی
  • شامپو برای موهای معمولی صحت
  • شامپو برای موهای چرب صحت
  • شامپو برای موهای خشک صحت
  • شامپو ملایم صحت
  • شامپو خیلی ملایم صحت
  • شامپو بچه صحت
  • شامپو بچه صحت
  • شامپو بچه صحت
  • شامپو بچه صحت