حفظ مقدار مویی که باقی مانده است


آیا بین غذایی که وارد دهان ما می شود و حفظ موي سر ارتباطی دارد ؟

در مورد مردان پاسخ کاملا منفی است ( آقایان طاس متاسفم به جز در موارد سوء تغذیه شدید هیچ مقدار ویتامین یا مواد معدنی موجب رشد مجدد مو نمی شود ) اما در مورد برخی از زنان که به دلیل ضربه فیزیکی ، شیردادن زیاد ، یا خون ریزی فراوان دچار ریزش شده اند پاسخ مثبت است .

در حقیقت وقتی از ریزش سر مو صحبت می شود ، هر کس در همه حال دچار این وضعیت می باشد . حتی صاحب پر پشت ترین موهای دنیا نیز هر روز 50 تا 150 تار موی خود را از دست می دهند ، چه چیزی این فرد را از فرد طاسی که سرش مانند توپ بیلیارد صاف است مجزا می کند ؟ در شخص پر مو ، مرتبا موهای جدید رشد می کند و مناطق خالی سر را پر می سازد . این که موهای جدید به اندازه کافی جهت پیشگیری از طاسی سر برویند عمدتا به والدین شما بستگی دارد . در آن چه به عنوان طاسی مردانه یا زنانه معروف است . ژنها مقصرند با این حال پژوهشگران متوجه شده اند که برخی از مواد مغذی خاص ، اغلب به عنوان عوامل تعیین کننده در رشد مجدد موی زنان موثرند .

وقتی زنی به دلیل ضربه سوء تغذیه یا قاعدگی شدید ، آهن از دست می دهد مشکلات متعددی پیدا می کند. از بین این مشکلات تا زمانی که وی آهن بیشتری مصرف نکند ، بدنش تولید مو را متوقف می سازد .

دکتر برگفله ( متخصص زنان ) می گوید : من اکنون بیش از 30 سال است که طبابت می کنم ، تجربه به من می گوید که اکثر زنانی که قاعدگی منظم دارند به یک کم خونی و فقر آهن خفیف تا متوسط مبتلا هستند .

مقدار نیاز روزانه آهن 18 میلی گرم است . اما به گفته دکتر زموتزف ، دانشیار زیست شیمی دانشگاه ایندیانا پولیس ، به دست آوردن آهن کافی تنها بخشی از ماجرا است . از آنجایی که جذب آهن با مصرف ویتامینها تغذیه می شود .

مشورت با پزشک در مورد تجویز ( ملیک آهن ) همراه با ویتامین c پیشنهاد می شود. روزانه مقدار زیادی آهن می تواند موجب افزایش انباشتگی آهن در برخی افراد شود . به همین دلیل روزهای بیش از مقدار نیاز روزانه را تنها باید زیر نظر پزشک مصرف کرد .


برای ضمانت از یک مکمل مولتی ویتامین و میترال استفاده کنید.

از آنجا که به نظر می رسد طیف وسیعی از موادمغذی ، از جمله ویتامین c ، آهن ، بیوتن ، فولات و روی در رشد مو نقش دارند . برخی از متخصصان مصرف یک مکمل مولتی ویتامین میزان را برای تامین همه مواد مغذی توصیه می کنند .

دکتر برگفله می گوید : مثلا بیوتین ظاهرا رشد مو را تحریک می کند ، تارهای مو را ضخیم و ریزش مو را کمتر می سازد . اما تمامی این مواد مکمل که به نوعی همین کار را می کند .

بیوتین را در بادام زمینی ، فندق ، بادام ، گردو می توان یافت . توصیه ما مصرف همزمان همه این مواد مغذی است . عوامل بسیاری وجود دارند و تعیین یکی از آنها به عنوان مهمترین عامل کار مشکلی است .


عوامل غذایی

از رژیم های غذایی ناتوان کننده بپرهیزید. کاهش وزن تدریجی نه تنها سالم تر از رژیم های غذایی ناتوان کننده است بلکه موجب حفظ موهایتان نیز می شود . دکتر برگفله می گوید : هر زنی که در مدت سه ماه 10 کیلوگرم یا بیشتر از وزنش را از دست بدهد ، حتما با موهایش دچار مشکل خواهد شد . راه سالم و موثر کاهش وزن ، کم کردن وزن به میزان کمتر از نیم کیلوگرم در هفته است . به منظور تقویت جذب آهن برخی پزشکان نوشیدن آب پرتقال که غنی از ویتامین c است در هنگام خوردن غذاهای غنی از اهن نظیر گل کلم و گوشت قرمز توصیه می کنند .


منابع

مجله صنایع بهداشتی و آرایشی - شماره صد و چهل و هشت.

 

بازگشت به صفحه دانستنی های علمی